امروزه ما به وفور از کلید ها و قفل ها و نیز کلید سازی ها استفاده می کنیم. اما در این مقاله قصد داریم که درباره تاریخچه این موضوعات بحث کنیم و مطالبی کلی در رابطه با مفوم آن ها بیان کنیم. کلید یک وسیله مکانیکی و یا الکترونیکی است که می تواند قفل را باز کند. کلید ها با نوع قفل ها یکسان می باشند و هر نوع قفل دارای یک کلید مخصوص می باشد. قفل ها دارای انواع مختلفی هستند که میزان امنیت و کیفیت آن ها متفاوت است و هر چه که این قفل ها با کیفیت تر باشند قیمت آن ها هم بیشتر است. همچنین قفل ها بسته به اینکه به روی چه چیزی نصب می شوند هم متفاوت هستند.

⬅️قفل های معمولی از یک مغذی تشکیل شده که مخصوص خود قفل است و با سایر قفل ها متفاوت می باشد. بسته به مغزی قفل ها و تعداد و نیز نوع دندانه آن ها کلید ها را قالب زنی می کنند و می سازند. قفلی با کیفیت است که تنها با کلید مخصوص به خود باز شود و از راه های دیگر و با استفاده از سایر کلید های قفل های دیگر نتوان آن را باز کرد. برخی از قفل ها هم وجود دارند که برای باز کردن آن ها به چندین کلید نیاز دارد مانند گاوصندوق ها.

?البته قفل های دیگری نیز امروزه به وجود آمده اند که دارای امنیتی فراتر از این قفل های مکانیکی معمولی هستند. این قفل های پیشرفته را معمولاً به روی درب های ضد سرقت که دارای تکنولوژی ساخت بالا تری نسبت به درب های معمولی هستند نصب می کنند. اکثر این قفل ها به صورت الکترونیکی هستند نه مکانیکی.

?از جمله این گونه از قفل ها می توان به قفل های کارتی که قفل آن ها یک کارت است نه یک شی دندانه ای اشاره کرد. البته این قفل ها دارای دو کلید اضافه و یدک است که در مواقع ضروری که کارت گم می شود و یا درب با اشکال مواجه می شود و نمی تواند توسط کارت های تعریف شده درب را باز کند استفاده می شوند.

 

?نوع دیگری از این دسته قفل ها، قفل های اثر انگشتی و یا تصویری می باشد. این قفل ها مکانیسمی کاملاً متفاوت با سایر قفل های مکانیکی دارند و دارای حافظه می باشند که می توان تصویر و یا اثر انگشت افرادی که مجاز به تردد از درب هستند را در آن ذخیره کرد و از این طریق به باز شدن درب در موارد ضروری کمک کرد. تمامی این گونه قفل ها دارای سنسور های هشدار دهنده هستند که نکاتی که به امنیت لطمه وارد می کنند را چک کرده و هشدار های مربوطه را برای بر طرف کردن آن ها صادر می کنند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *